En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







lördag 14 juli 2018

Ladda för en höst med behandlingar

Min KOL är väldigt bra just nu. Det torra sommarvädret gör det lätt att andas. Men värme gör mig trött och lat. Vill inte göra mycket sådana här dagar då vi har nästan 30 grader-

Under våren och sommaren har jag känt att lymfkörtlarna på höger sida om ansiktet har växt åter igen. Jag kontaktade då min läkare på Onkologen och fick en återbudstid ganska direkt. Som parentes kan sägas att telefon är det inte lönt att använda om man vill få en sådan kontakt men ett meddelande i 1177 fungerade bra.

Min läkare undersökte mig och sedan berättade han vilken behandling som kan bli aktuell för mig. Det krävs fler underökningar och datortomografi för att kunna bestämma det. Men han pratade om antikroppar, strålning och cellgifter eller en kombination av ett par metoder. "Ställ in dig på en höst med behandlingar" var hans budskap. Ja jag har ju varit med förut så det är ju bara att vänta på besked. Får vara glad om jag slipper tappa håret.

Någonting som jag också ska bevaka, i samband med behandlingarna, är immunförsvaret. En vinter till med nedsatt immunförsvar med otaliga förkylningar och lunginflammation till följd vill jag inte uppleva igen. Det påverkar mina lungor och andningen väldigt mycket att vara så mycket sjuk. Det blir i alla fall ingen långresa för mig i höst men får försöka roa mig på närmare håll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar