En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







tisdag 10 januari 2017

Behandling 1 med Antikroppar

Igår, 2017-01-09, var jag på min första behandling. För att ha full kontroll gav de den via dropp. Först var det Antihistamin och Cortison. Sedan började de så sakta hälla i mig Antikroppar, MabThera, som ska leta upp cancercellerna och ser till att de dör. Antikroppar är en snällare behandling än cellgifter. Man ska kunna leva normalt förutom infektionskänslighet. Inget håravfall eller så.

Jag blev ganska direkt jättetrött och somnade under drocppet. Sjukskjöterskan komm och ökade litet på drocppet vartefter. Efter ett par timmar började jag svullna i halsen. Då avbröt de droppet direkt och det blev ett litet pådrag med läkare och flera sjuksköterskor i rummet. De gav mig mer Antihistamin och sedan var det bara att börja om med droppet igen. Nu gick det bättre och svullnaden gick ner. Totalt tog droppet cirka sju timmar. Fast jag sov mesta tiden.

Som tur var hade jag inte fått parkeringsböter trots att jag stått mycket längre än jag beräknat. När jag kom hem åt jag en ordentlig middag och gick sedan och lade mig direkt. Jag har sovit minst 10 timmar i natt men nu känner jag mig piggare och redo för den här dagen.

Såna här prylar ska de inte glömma kvar hos mig. Då provar jag dem direkt.Man sätter en mätare på långfingret. Översta rutan visar syrehalten i blodet och den nedersta visar pulsen. Bra värden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar