En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







lördag 6 maj 2017

Antikroppar omgång 2 nr 1

Igår  var det dags för spruta 1, av 4, i den här behandlingsomgången. Den började med att jag fick Antihistamin och Cortison. Därefter fick jag vänta en timme innan de kunde ge sprutan med antikroppar,

Sovit dåligt som vanligt efter en behandling men inget som man inte står ut med. Idag har kinderna blossat röda. Trodde första att det var solen men kom på att det nog är någon slags reaktion efter behandlingen. Får se hur det blir nästa gång.

Tre gånger till blir det i den här omgången

3 kommentarer:

  1. Hei Elisabeth!
    Av en slump tittade jag in i din blogg. Inte visste jag att du hade fått en annan lymfom. Vilken otur! För mig har allt går bra. I vintras var jag visserligen mycket orolig därför att hb hade plötsligt blivit jättedålig, 79, men det visade sig inte vara något sjukligt, jag hade bara ätit dåligt. Jag har inte än läst allt vad du har skrivit men ska göra det så småningom. Själv håller jag på att skriva en bok om min sjukdomstid. Jag har just beställt alla papper angående den och ska sätta igång och jobba med den i sommar. Jag bygger den på min blogg samt de papper som sjukhuset har skrivit om mig. Hoppas allt löper väl med din behandling. Häls. Leena från Jyväskylä-

    SvaraRadera
  2. Och sen måste jag fråga att när du nu har fått diagnosen follikulär lymfon recidiv, så det väl betyder att du inte hade DLBCL ursprungligen? Eller hur är det möjligt att få recidiv? Tänk vilken tur du hade, Om du hade fårr DLBCL recidiv då skulle det inte finnas så mycket annat att göra än transplantation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det troliga är att jag fick fel diagnos första gången. Men det var tydligen väldigt svårt att avgöra så man tog det säkra före det osäkra och behandlade med cellgifter. Antikroppar ingick också i behandlingen.
      Ska till läkare nästa vecka och få besked om behandlingen kan avslutas eller måste fortsätta.

      Radera