En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







tisdag 11 juli 2017

Avslutad behandling - för den här gången


Efter 2:a behandlingsomgången har jag fått gå igenom datortomografi,blodprover och ett läkarbesök. Cancern är inte botad men har minskat. En tumör, vid spottkörteln på höger sida, som från börja var 11 mm är nu 6 mm. Inga ytterligare behandlingar är planerade. I stället kommer man att följa upp hur det utvecklar sig. Ytterligare behandling med antikroppar kommer säkert att bli aktuell under hösten.

Så länge cancern inte blir aggressiv så kommer man inte att sätta in cellgifter. Enligt läkaren är de cellgifter som skulle kunna bli aktuella inte alls lika farliga som de som användes 2011. Utvecklingen går i rasande fart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar