En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







torsdag 29 december 2011

Klart för behandling

I morgon är det dags för behandling nr 5. Får inte glömma matsäcken för jag blir på dagvården över lunchen så det är bra att ha en macka med i väskan. Juce ingår i servicen men kaffe får man köpa.

Igår var jag på provtagning. Ådrorna blir sköra av cellgiftsbehandling men det behövdes bara två försök för att få det lilla blod som krävs för att fastställa blodstatus.

Idag var det läkarbesök. Mest en formsak för att kolla att det är dags för behandlingen. Blodvärdena var bra. Hostan, som jag fått tillbaka, trodde läkaren berodde på irriterade slemhinnor. Undrar om jag tror honom. Jag kom också ihåg att fråga varför man får lila naglar. Särskilt min vänstra tummnagel är alldeles lila vid nagelroten. Det beror på att naglarna stannar i växten under perioder. Man ska kunna räkna de lila ränderna så ser man hur många cellgiftsbehandlingar man fått. Konstigt! Undrar om man får lila hår också, för även håret stannar i växten vissa perioder tycker jag det verkar som.

Sedan var det dags att handla mat och städa så nu kan jag gå in i dimman i lugn och ro. I frysen finns lagad mat bara att värma och kylskåpet är fyllt med basvaror. Så nu klarar jag mig ett bra tag.

Stegräknaren har varit till bra hjälp för att hålla koll på hur mycket jag rör på mig. Just nu står den på 11 427 steg och igår blev det 13 639. Inte så dåligt om jag får säga det själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar