En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







måndag 2 januari 2012

Några dagar efter behandling 5

Har inte haft lust att skriva på några dagar. Det känns som jag mest upprepar mig. Idag är det dag fyra i behandlingsperioden och nu börjar det gå utför igen. Jag har nu förstått att det är biverkningar av sprutorna, som ska hjälpa upp immunförsvaret, som är det värsta. Idag har jag tagit den första av sju sprutor. Det blir alltså ont i muskler och leder, hosta, andfåddhet, lätt för att blöda o s v. Listan är ganska lång när man börjar läsa.

Den som påpekade biverkningarna, från sprutorna, var en kvinna som fick behandling i sängen bredvid mig i fredags. Hon var 79 år och hade cancer för fjärde gången men var pigg och glad. Hon hade haft tur och blivit botad de andra gångerna så det räknade hon med den här gången också. Hoppas man får vara så när man är 79.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar