En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







måndag 9 januari 2012

Nu ska det bli bättre

Nu känns det som om jag är på väg at bli piggare igen. Igår tog jag sista sprutan för den här omgången. Idag var jag ute och gick i en timme. Det går inte så fort och jag måste stanna och vila i små uppförsbackar.  Tyvärr tog jag nog i litet för mycket för nu mot kvällen känner jag mig litet febrig. Det gäller att inte ta i för mycket när man ska komma i form.

Idag har jag pratat med kuratorn på Hematologen om rehabilitering. Man kan få remiss till 12 dagar på ett rehabiliteringshem där man får bygga upp sig både fysiskt och psykiskt efter avslutad behandling.  På Vårdguiden kan man läsa mer vilka möjligheter som finns. Enligt kuratorn kostar det som att ligga på sjukhus, 80 kr per dygn, att vara på rehabiliteringshem. Billigt måste man väl säga.  Fördelen med att vara på rehabilitering inbillar jag mig är att man får ägna sig helt och hållet åt att komma igång med träning och annat i en miljö där alla har samma problem. Fast det känns ju konstigt att åka och bo på "hem" i Täby eller Bergshamra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar