En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







torsdag 25 oktober 2018

Strålning 1

Idag var det dags för strålbehandling. De satte på mig masken de tillverkade på planeringen och spände fast mig på en brits. Jag som normalt inte har anlag för klaustrofobi fick nästan panik ett tag. Fick riktigt koncentrera mig på att slappna av. Det otäcka var att masken tryckte på halsen så det kändes svårt att andas.

Naturligtvis var allt över på några minuter och hela behandlingen tog cirka 15 minuter. Men det kändes som att det hela tog en halvtimme eller mer.

På eftermiddagen var jag väldigt trött och måste sova ett par timmar. Känner mig också öm på de ställen där jag känt de svullna lymfkörtlarna. Annars mår jag bra och är i farten igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar