En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







tisdag 16 oktober 2018

Strålningsplanering

Igår var jag på strålningsplanering . Det innebar att man gjorde en mask över ansikte och axlar, som ska göra att jag ligger exakt stilla under strålbehandlingen. Man lade ett uppvärmt mjukt plastmaterial över ansikte och axlar. Därefter skulle masken stelna och man markerade fixeringspunkter på masken.

Innan man gjorde masken skulle en läkare och en fysiker titta på mig och se var jag skulle strålas. Det är ju inte så lätt att se eller känna på utsidan på måfå. Jag tycker de borde ha förberett sig genom att titta på den datortomografi som jag gjorde nyligen. Men det känns som ett typiskt beteende hos de flesta läkarna. Ingen förberedelse, utan kör så kanske det går bra. Sköterskorna tog i alla fall fram resultatet av datortomografin och läkarna försvann och syntes inte mera. Som tur är, är sköterskorna väldigt kompetenta inom vården. Det måste vara de som håller hela vårdsverige på benen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar