En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







onsdag 21 september 2011

En undersökning

Idag var jag kallad till Öron-  näsa-, halskliniken på Karolinska. Det stod inte på kallelsen vad jag skulle där att göra men min läkare hade sagt att de skulle ta ett större prov av någon av mina knölar. Så jag trodde att det var det de skulle göra. Icke! Det vara bara en undersökning för att se var de skulle skära. Dessutom skulle de ta ett blodprov för att kontrollera blodplättarna. När jag frågade om inte alla blodprov som jag redan tagit kunde duga kollade läkaren journalen och självklart fanns redan allt klart. Så jag fick fylla i en hälsoförklaring (en massa frågor om sjukdomar jag inte haft) och så skulle jag få en tid för ingreppet. Sjuksköterskan följde med mig och letade upp en sekreterare som satt och fikade. Inte nådigt att störa henne så där. Hon letade upp en tid på tisdag i nästa vecka men när jag berättade att jag skulle resa bort med flyg samma kväll så tyckte inte sjuksköterskan att det var så bra. Så efter samtal med läkaren och diskuterande med solstrålen så fick jag en tid på måndag, 26 september. Hon fick flytta på någon annan "för det är så vi gör på det här stället" som hon sa. Bra för mig i alla fall. Hela det meningslösa besöket kostade 320 kr. Tur att jag har frikort annars hade jag nog blivit riktigt arg. Tre timmars ledighet från jobbet kostade det också men jag fick en skön promenad på morgonen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar