En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







lördag 3 mars 2012

Datortomografi

Igår var jag på Datortomografi (skiktröntgen), igen. Först får man sitta i en timme och dricka 1 liter kontrastvätska så de ska kunna skilja tarmar och mage från andra organ. Sedan får man lägga sig på en brits och då får man inte ha några metaller på sig. Sedan ska de sätta in en nål så de kan spruta in ytterligare kontrastvätska. Att sticka patienterna är nog inte deras bästa gren på det där stället. De fick kalla in sin skickligaste sjuksköterska för att hitta mina blodådror.

Så skjutsas britsen in i ett stort rör och de tar några provbilder. En röst säger till när man ska hålla andan och när man får andas. Sedan skjutsar de in britsen i röret igen och kontrastvätska för blodådrorna sprutas in direkt i en ven. Här kan man se hur det ser ut: Datortomografi Nu tas de riktiga bilderna. Allt är över på någon minut så sedan är det bara att gå hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar