En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







torsdag 8 mars 2012

Positivt besked

Har just fått telefonsamtal från läkaren på Hematologen och han meddelade att det syntes inga spår av förstorade lymfkörtlar på röntgen. Jag ska alltså betrakta mig som frisk !!!!!!!!!!! tills vidare. Nästa kontroll och återbesök är i maj. Det här känns otroligt skönt. Senaste dagarna har jag gått i spänning i väntan på beskedet så nu kan jag slappna av och vänja mig vid tanken att jag kan börja planera vårens och sommarens aktiviteter.

Så nu är det bara att fortsätta bygga upp kroppen. Läkaren varnade för att det kommer att ta minst ett halvår innan jag känner mig helt återställd. Det är mycket svårt att bygga upp imunförsvar och blodvärde på vanlig väg för cellgifterna motverkar även friska celler från att fungera normalt. Men ju längre tiden går så ska ju kroppen bli friskare och friskare och börja fungera på vanligt sätt.

Svampen i tandköttet som jag  haft ett tag skulle jag försöka få bort genom att gurgla mig med vishyvatten. Ja prova duger. Känns bättre än ny medicin.

4 kommentarer:

  1. Åh, så roligt att höra! Njut nu av din vistelse på "hemmet"!

    SvaraRadera
  2. Grattis! önskar Leena från Jyväskylä, "frisk" efter DLBCL sedan två år. Jag mår jättebra, tror att så kommer det att bli med dig med. Vi har bra vård och duktiga läkare här i Norden"

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag såg din blogg för bara några dagar sen. Jag blev frisk den 8 mars för 1 år sen från hodgkins och diffust storcelligt b-cells lymfom. Allting har gått bra och jag hoppas du får en lika härlig tid framför dig som jag fick. Jag kände för varje dag hur jag blev friskare och friskare. Till slut mådde jag bättre än vad jag gjort på många år, men det tar tid och låt det få göra det. Kul för dig att det gått bra och jag kommer ihåg den där underbara känslan av att KUNNA planera sin framtid. Lycka till! Anneli

    SvaraRadera
  4. Så jättekul!! Vad skönt med ett sånt besked!

    /Carina J

    PS tro om wiskey kan fungera mot svamp? ;o)

    SvaraRadera