En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







måndag 24 oktober 2011

Första behandlingen

Kl 9 på förmiddagen kom jag till Hematologens Dagvård. Nu började själva behandlingen. Det var inget hinder att jag var förkyld och det känns faktiskt som om förkylningen fick sig en riktig smäll av all medicin de har tryckt i mig.

Det började med att jag inte hade fattat att jag skulle gått till Apoteket och hämtat en hel drös med mediciner och dessutom skulle jag tagit ett par sorter, Cortison och medicin mot gikt, redan innan jag kom dit. Men det ordnade sig. De hade tabletter jag kunde ta på plats.
De satte en nål i armen och började med ett blodprov och spruta in mer Cortison och Antihistamin ifall jag skulle vara allergisk. Av de här ämnena blev jag otroligt trött. Det första stora droppet var antikroppar (MabThera) som ska ta död på cancercellerna. Det droppet tog 4 timmar och jag sov till och från nästan hela tiden. De tog blodtrycket en gång i halvtimmen och då vaknade jag förstås.
Nästa dropp tog drygt 2 timmar och var cellgift (Cytostatika). Det stod ”Vincrestin” på ena påsen och den tog bara 5 minuter att droppa in. På den andra påsen stod det ”Cyklofosfamid”  och den rann litet sakta så den tog över 2 timmar.

En trevlig kvinna som låg i sängen bredvid och just hade fått sin femte behandling, beskrev allt så klokt - "Det är som om man betraktar någon annan för det är så overkligt att det här händer mig". Precis så är det för hur kan det här vara jag?
Nu var allt klart. Jag hade haft lunch med mig och köpt fika i väntrummet men var ändå ganska hungrig och trött. Jag kände mig nästan yr så jag tog bussen i stället för att gå som hade varit jätteskönt i det härliga vädret.
Jag fick nu inte glömma att gå på apoteket och ta ut alla mina mediciner. Sju stycken allt som allt och det kostade 1 076 kr. Man får inte vara fattig när man är sjuk! Och det kommer att ta mig en stund varje morgon att se till så jag får i mig rätt sorter. Måste leta på min doslåda när jag flyttar hem. Beställde även tid för att lära mig ta sprutorna med vita blodkroppar. Det kommer att spara många besök på vårdcentralen om jag kan ta dem själv.





Medicinerna jag fick:
Bactrim forte
Motverkar infektioner
Allopurinol Nordic drugs
Mot gikt. Man får väldigt höga halter av urinsyra i blodet och då kan man få gikt.
Primperan, metoklopramidhydroklorid
Motverkar illamående
Ondansetron Teva, ondansetron
Mot illamående
Zarzio
Sprutor med vita blodkroppar
Valaciclovir Actavis
Motverkar virus
Deltison
Kortison

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar