En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







torsdag 6 oktober 2011

Vilken miss!

På förmiddagen var jag på läkarbesök. Alla prover var tagna och det var idag jag skulle få besked om vilken behandling det ska bli. Alla prover var bra. Datortomografin visar tumörer på huvudet och halsen och bakom bröstkorgen samt någonstans längre ner längs kroppspulsådern. Övriga prover är bra. En "normal" sjukdomsbild tyckte min läkare. FÖRUTOM - när de tog provet på knölen på halsen hade de missat så att de tagit en frisk lymfkörtel. Det gick alltså inte att läsa ut exakt vilken sorts lymfom jag har och provet måste tas om.

Nu gick luften ur mig. Det kändes motigt att behöva vänta ett par veckor till på ny operation och sedan väntan på svaret i minst fem arbetsdagar. Men det gick inte att starta behandlingen utan ett riktigt prov. Min läkare hade skrivit i remissen att provet skulle tas från huvudet men på Öron-, näsa- halskliniken tyckte de att det var bättre att ta från halsen. Det var därför de missade. Man har nerver på halsen så man måste vara försiktig att de inte skadas så därför kunde de inte skära hur som helst.

Ja det var bara att åka tillbaka till jobbet och kämpa på igen. Där har de ju tagit in en tjej som ska sköta mitt jobb och nu står de där med ytterligare en kostnad. Det går ju inte att ha hur mycket konsulter som helst och så blir jag kvar två veckor till.

På eftermiddagen ringde läkaren, som opererade mig, och han hade bokat in mig på en ny operation på måndag. Nu skulle de ta provet från huvudet så de måste raka bort hår på en fläck. Men håret kommer ju ändå att ramla av så småningom så vad gör det?

I morgon ska jag till frissan och klippa håret kort. Bäst att förbereda sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar