En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







onsdag 19 oktober 2011

Nu kör vi!

Läkarbesöket gick bra. De hade nu alla prover klara och den preliminära diagnosen, "Diffus storcelligt lymfom" kvarstår. Det betyder att behandlingen är cellgifter och det ska jag börja på måndag, 24 oktober. Jag ska också få kortison och några sprutor och ännu mer som jag har glömt. Man får hoppas de talar om exakt vad jag ska göra när det är dags. Måste också läsa alla papper jag fick. Varje vecka ska jag gå och ta blodprover och nästa läkarbesök är om ett par veckor. Det känns nästan som om det kommer att bli körigt att hålla reda på alla tider.

När man varit hos läkaren får man gå till sjuksystern, som assisterar just den läkaren, och få en massa tider och instruktioner. Lugna tjejer som har varit med ett tag och ser till att man får reda på det man behöver.

Idag fick jag även remissen för peruk. Efter sjukhusbesöket åkte jag direkt till perukaffären och provade en massa. Där blev man verkligen också omhändertagen och de ska ta hem några andra färger som jag ska prova igen innan jag bestämmer mig. De har även olika modeller av mössor och turbaner som jag ska köpa för att ha när jag inte vill ha peruk. Man får 4 000 kr per kalenderår till peruk. Så om jag vill ha en ny efter nyår så kan jag skaffa det. En fin förmån.

Efter detta uträttade jag en massa ärenden på stan. Det blev en del shopping faktiskt. Kul att köpa något annat är köks- och badrumstillbehör för en gångs skull.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar