En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







onsdag 9 november 2011

Behandling 2

Kl 10 var det dags att få behandling nr 2. Även idag skulle jag ha tagit 2 tabletter cortison innan jag kom. Varför kan de inte ge en anvisning om det någonstans så man kommer ihåg det? Jag kan inte garantera att ingen har sagt det muntligt för sådant glömmer man men en liten anvisning inför en behandling vore väl inte för mycket begärt? Ingen skada skedd. Jag fick två tabletter och de fick vänta med att sätta in droppet 1/2-timme.

Jag fick samma sorter som förra gången, droppställningen ser ut som en julgran med alla påsar. Men behandlingen tog bara fyra timmar den här gången.

Jag diskuterade också med sköterskan om mitt illamående och hon tipsade om att jag skulle ta en Ondansetron redan i kväll och en i morgon bitti. Därefter kunde jag gå över till Pimperan. Det här är ju också något man skulle behöva få i ett anvisningshäfte. Snart börjar jag nog skriva på ett, bara för att jag blir så ilsk på att man ska veta saker utan att få reda på dem. Hur skulle jag ha fått kunskap om när jag ska ta medicin med ordinationen "vid behov"? Då tror man ju att man tar den när man börjar må illa. Inte ifall att.

Förresten så här ska omlindade droppslangar se ut. Fint va? Jag har inte gjort det själv den här gången.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar