En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







onsdag 2 november 2011

Upp och ner

Ibland går det upp och ner väldigt fort. Den här dagen har haft allt. Fast mest upp när man summerar så här
Morgonen började med promenad till KS för provtagning. Härligt väder att promenera i och vackert med löven som börjar yra kring fötterna. Tråkigt bara att jag måste gå ändes så stora bilvägar bara. Provtagningen var inget att bråka om, ett rör och allt gick bra.
Vidare in till city och träffade en väninna som följde med mig till perukmakaren . Där valde vi ut peruken som ska bli min personlighet när håret lossnar. Det blev en trevlig stund med den mysiga frissan i Perukshopen. Jag valde ganska fegt till slut så det blev ett hår som liknar mitt eget väldigt mycket. Kommer nog att känna mig mest trygg så.
Nu gick vi vidare och åt en god sallad på ett konditori och hade en mysig lunch.  Jag hade mått bra hela dagen och kunde äta med god aptit.
Efter ett ärende på stan åkte jag hem för att vila på eftermiddagen. Det visade sig att byggarna hade ”städat” undan en hel del av sin täckplast och masonit.  Helt plötsligt gick det att öppna garderobsdörrarna och tvättmaskinen stod på sin plats i badrummet. Det tar sig!
Hade just lagt mig på sängen så ringde min sköterska på Hematologen och meddelade att mitt immunförsvar var väldigt dåligt och jag måste ta nytt prov på fredag innan läkarbesöket. Jag måste bli bättre för att de ska kunna göra nästa behandling på måndag. Om jag får mer än 38° feber måste jag ringa direkt till Hematologen. Det här kändes ju inte bra men efter någon timme hade jag bestämt mig för att eftersom jag inte var jättesjuk ännu så fick jag nog plocka litet lätt bland prylarna som ska in i klädkammaren.
Senare på eftermiddagen ringde det på dörren och när jag öppnade stod det en blombukett utanför. Från Evitec. Nu står det alltså en bukett fantastiska blommor mitt i byggröran. Bilden gör dem inte rättvisa. Bara att jag hittade en vas är ett under!

Ja så blev det en riktigt bra dag då jag mådde ganska bra fast jag är så sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar