En blogg om att ha Lymfom. Cancer i Lymfsystemet

Jag heter Elisabeth och är född 1952. I september 2011 fick jag diagnosen "Diffus storcellig Lymfom", DLBCL, (Lymfkörtelcancer). Cancern behandlades och efter tre år skrevs jag ut från Karolinska som botad. Hösten 2017 fick jag återigen Lymfom men den här gången var diagnosen "Follikulärt lymfom, recidiv". Den här bloggen handlar främst om min sjukdom och hur jag känner mig.. Jag skriver mest för min egen skull men vem som helst är välkommen att läsa. Skulle jag till äventyrs vara till hjälp för någon annan så skulle ingen bli gladare än jag.







söndag 20 november 2011

Smuts

Här är inte så stora förändringar och såg häromdagen att SVT hade uppe frågan om smutsen på våra sjukhus igen, Tre år efter smutslarmet, så jag tänkte skriva litet om den smuts jag ser.

Av de miljöer jag rör mig i så känns sjukhuset som den smutsigaste. Jag åker hellre till ICA Maxi än till akuten på Karolinska i Solna.

Akuten
På akuten läggs man på en brits med papper på. Papperet går sönder när man rör sig och får man ligga någon timme så är den snart bara trasor. Jag antar att de bara drar på nytt papper till nästa patient. Toaletten på akuten kan vara väldigt smutsig. En gång när jag hade nästan 39° feber och skulle lämna urinprov städade jag toaletten för att kunna sätta mig. Äckligt!

Senast när jag låg över en timme på akuten var flera plattor i taket borttagna och man såg långt upp bland ventilationstrummorna. Undrar hur mycket smuts det fanns där uppe?

På avdelningen:
-        Rummet: De rum jag har legat i är för två personer. Jag vet inte om de städas varje dag men ibland kommer en städerska och drar en mopp så att skräpet tas upp. Jag brukar peka ut var hon ska städa så att gammalt skräp tas med. Bord och annat har jag aldrig sett att de torkar. De städar inte in i hörnen eller under sängar. Undrar också hur rent draperiet mellan sängarna är. Det går ju alla och drar i.

-        Sängen: Sängen är sjukhuspersonalens ansvar och de ”spritar” den läskiga plasten som ligger under lakanen och byter lakan. Så den tror jag är ren. Har naturligtvis ingen aning om hur ofta filtarna tvättas men det förutsätter jag görs mellan varje patient. Vet inte heller hur ofta de gör t ex knappsatsen för sänghissen ren. Den ska jag nog torka av själv nästa gång.

-        Toaletten: Den toalett som hör till rummet känns inte ren. Fast den som städar städar ju även toaletten så det görs nog samtidigt med att de sopar rummet. En gång tog jag över rummet tidigt på morgonen och då var det ”rester” kvar efter patienten före. Jag brukar försöka städa toaletten och torka den med sprit om jag orkar.

Patienttoaletter
Litet var stans på sjukhuset finns patienttoaletter. De kan ibland vara väldigt smutsiga och det känns som man skulle behöva städa innan användning. Om jag orkar gör jag det. Det finns oftast sprit att ta på papper och torka.

Sprit
Personalen är väldigt noga med att gnida händerna med sprit hela tiden och använder alltid handskar vid provtagning och så. Jag brukar också ta mycket sprit på händerna hela tiden så att bakterierna ska dö.

Jag har ju inte sprungit och dragit fingret överallt som läkaren i reportaget, men inte känns det rent på sjukhuset. Nog borde de väl ha kommit på någon smart städmaskin som kunde städa automatiskt med jämna mellanrum?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar